Buasir adalah salah satu “nightmare” sekiranya ia berlaku terutama apabila sedang mengandung dan semasa berpantang. Lebih menggerunkan bila rasa sakit ketika membuang dan berdarah. Apa yang patut dilakukan?

 

Cara Rawat Buasir Secara Semulajadi

Cara Rawat Buasir Secara Semulajadi

 

Punca buasir ketika hamil

 

Punca terjadinya buasir ni yang paling diketahui ramai ada 3 iaitu:

 

Perubahan hormon

Hormon estrogen yang tinggi masa hamil, mengendurkan salur darah menjadikan otot di bahagian dubur kendur.

 

Bayi semakin besar dalam perut

Pembesaran bayi di dalam perut juga menjadi punca terjadinya buasir apabila berat bayi menekan urat darah di kawasan dubur dan menjadikan ia bengkak.

 

Terlalu kuat meneran

Ramai antara kita yang semasa mengandung mengalami sembelit kan? Tindakan meneran keluar najis itu menjadi sebab buasir terjadi. Faktor lain adalah meneran semasa melahirkan bayi juga memberikan tekanan yang kuat terhadap otot dubur lalu ia menjadi kendur.

Jadi, macam mana nak atasi dan selesaikan masalah buasir yang menjadi dilema ibu-ibu mengandung dan ibu yang sedang berpantang ni?

 

Cara Rawat Buasir Secara Semulajadi

 

1) Makan banyak sayuran dan buahan

Of course perkara pertama adalah berkaitan dengan makanan. Dan of course kena ambil banyak sayur-sayuran dan buah-buahan setiap hari. Ingat saranan KKM suku suku separuh? Ada sebabnya.

Tapi pastikan pilih lebih banyak sayur yang berwarna hijau dan berdaun sebab sayur jenis ini mempunyai banyak klorofil dan kandungan fiber yang tinggi. Sayur jenis ni memang sangat membantu untuk melancarkan sistem kumbahan badan kita.

Buah pula pilih yang banyak fiber. Tapi awas! Jangan ambil secara berlebihan, terlebih fiber pun boleh buat sembelit tau.

 

2) Minum banyak air mineral

Cara Rawat Buasir Secara Semulajadi yang kedua adalah banyakkan minum air mineral mengikut saranan yang mana 1 Liter untuk setiap 25kg berat kita. Tahu kan? Badan kita mengandungi 75% cecair. Jika kita kurang topup, mana lagi nak tarik air selain dalam badan sendiri kan?

Najis yang elok yang tak menyebabkan buasir pun perlukan air untuk keluar dengan baik. Hehe.

 

3) Lakukan senaman kagel

Untuk ibu-ibu berpantang, otot di bahagian dubur tu memang mengembang sewaktu kontraksi. Jadi, untuk ia kembali ke sedia kala agak ambil masa. Ikut keadaan setiap orang. Jadi, buasir memang senang terjadi waktu ini.

Untuk mengelakkan daging tersebut keluar dan makin banyak keluar dan akhirnya terpaksa melakukan pembedahan potong sikit daging tu, amalkan senaman kagel (kemutan). Senaman ini membantu untuk menguatkan kembali otot di bahagian kemaluan untuk kembali tegap seperti sedia kala.

 

4) Pengambilan supplemen

Kita ni bukan sebab tak boleh buat Cara Rawat Buasir Secara Semulajadi yang 3 kat atas ni. Tapi selalunya kita yang pergi pasar nun beli barang basah. Hihi. Dah kena buasir pula time darurat (berpantang) ni, lagilah susah keluar rumah kan.

Untuk mengelakkan perkara seperti pesan benda lain, bawa balik benda lain, eloklah ambil supplemen untuk makanan tambahan sementara nak dapatkan sayuran dan buahan yang berkhasiat tu.

Sekarang pun sayur dan buah banyak kena sembur racun pestiside. Nanti bila makan nutrien makan sekali racun. Jadi, supplemen dari bahan semulajadi ni at least bantu lah topup untuk bagi cukup. Apa nak kena ambil?

 

OsteMatrix

Ini dah jadi vitamin wajib untuk ambil semasa sembelit. Bila masa pula kita nak ambil kalsium dan magnesium sekaligus? Jadi ambil lah OsteMatrix ni untuk bantu lembutkan najis supaya sembelit tu pergi jauh.

Selain dari tu, OsteMatrix Shaklee ni bantu untuk merelakskan otot juga tau.

 

OmegaGuard

Bila membuang tu asyik rasa sakit saja macam ada luka tapi tak luka (permulaan simptom buasir). Tambah-tambah najis tu selalu keras saja. Inilah masanya OmegaGuard membantu untuk mengurangkan inflamasi atau dengan kata mudah mengurangkan kesakitan / keradangan kat bahagian berkenaan.

 

Vivix

Kalau najis dah okay, sakit dah hilang tapi buasir jadi juga. Nak nak yang berdarah tu boleh cuba ambil Vivix Shaklee ni untuk bantu pembaikpulihan. Bagi elakkan darah terus mengalir setiap kali membuang, inshaAllah bahan dalam Vivix ni bantu untuk berhentikan darah. Bila darah dah berhenti baru kita boleh jalankan proses pengecutan buasir.

Hati-hati ya kalau tak rawat buasir ni nanti lama-lama otot situ akan lembik dan buasir tak boleh mengecut. Bila dah lama sangat dia bergayut, nanti bila refer ke hospital akan jalani prosedur pembedahan untuk buang lebihan tu. Boleh masuk bilik OT!

Untuk dapatkan supplemen kat atas ni, boleh hubungi saya di talian 012 367 2560.

Nak diskaun 25% : Daftar Ahli Shaklee